Artykuły

Szanuj zieleń – przeprowadzaj testy online! Część 1: Korzyści.

Koniec roku szkolnego i związane z nim wakacje to idealny czas, aby zastanowić się nad tym, co warto zmienić lub poprawić w naszej codzienności zawodowej od Września 😉

Pod koniec drugiego semestru uznałem, że warto pooeksperymentować i… przeprowadziłem sprawdzian w pełni cyfrowy! Taka forma testu okazała się dla mojej próbnej grupy ciekawym doświadczeniem, dlatego od Września chciałbym wykorzystać ten pomysł na szerszą skalę. Dlaczego rozważam przewrócenie formy sprawdzianu do góry nogami i jakie korzyści przynosi taki typ sprawdzania wiedzy? O tym piszę poniżej 🙂

Część 1:

1. Korzyści.
a) Dbałość o środowisko
b) Oszczędność czasu
c) Lżejszy plecak / torba
d) Koniec z gubieniem kartek!
e) Wgląd w statystyki
f) Łatwość sprawdzania i wprowadzania informacji zwrotnej
g) Anonimowość sprawdzianu
*. A w części 2… 😉

1. Korzyści.

W części pierwszej skupię się na najważniejszym – zaletach przeprowadzania testów z wykorzystaniem narzędzi TIK 😉

a) Dbałość o środowisko

Ten argument nie wymaga, mam nadzieję, głębszego wyjaśniania. Przeprowadzając testy na komputerze, możemy zaoszczędzić “tony” papieru wykorzystywanego na druk sprawdzianów i tym samym, pośrednio, ocalić nasze piękne drzewa przed “papierową zagładą”. Testy pisane na komputerze to zdecydowany krok w kierunku ograniczenia marnowania papieru w szkole XXI wieku.

b) Oszczędność czasu

Drugą zaletą przeprowadzania testów jest typowa oszczędność czasu! Układanie WŁASNEGO testu (nie pochodzącego z wydawnictwa) to szereg czasochłonnych czynności – na początku należy go oczywiście ułożyć w programie biurowym (np. Microsoft Word); wydrukować; jeśli jest więcej niż jedna strona to zadbać o druk dwustronny lub spiąć zszywaczem; sprawdzić czy nie wkradły się błędy w druku; rozdać uczniom w sali a następnie zebrać i schować do teczki. Te zadania, mimo, że błahe, zabierają sumarycznie całkiem dużo czasu – czyli kradną nam to, czego mamy w naszej pracy najmniej (mitem jest, że nauczyciele pracują tylko 18 godzin – zmieszczenie się w przepisowych 40 jest sztuką!). Test online ogranicza się tylko do przygotowania go w wersji cyfrowej – reszta rzeczy znika (pomijając oczywiście rozdanie testu, czyli zalogowanie się ucznia / uruchomienie urządzenia do rozwiązania sprawdzianu).

c) Lżejszy plecak / torba

Kolejnym pozytywnym elementem przeprowadzania testów za pomocą narzędzi TIK jest… zdrowie naszych pleców 😉 Plecak nauczyciela to prawdziwa kopalnia ciężkiego papieru – pomoce dydaktyczne, podręczniki, sprawdziany… No właśnie – jeden element z tej układanki można usunąć i tym samym odrobinę odciążyć nasze torby! Jestem przekonany, że po przejściu na testy online nasze plecy będą nam wdzięczne 😉

d) Koniec z gubieniem kartek!

Kolejny argument należy już do tych mniej oczywistych. Przyznaję szczerze – w ciągu tego roku szkolnego, po raz pierwszy w życiu, zdarzyło mi się zawieruszyć kilka sprawdzianów :O Kto nigdy nie był w takiej sytuacji nie wie, jaki stres taka sytuacja wywołuje w sercu nauczyciela (który mimo ciężkiej sytuacji jest zmuszony zachować pokerową twarz 🙂 ). Testy online to eliminacja również i tego problemu – bo jak zgubić coś, co jest zapisane w internecie i wymaga tylko zalogowania się na konto? OK, można zgubić login lub hasło – ale wszystkie nowoczesne portale mają już funkcje przywracania hasła poprzez e-mail lub SMS 😉 Sprawdziany w wersji cyfrowej mogą wyeliminować ryzyko powstania takiego, wstydliwego, problemu.

e) Wgląd w statystyki

Kolejną niewątpliwą cechą, acz nie zawsze przydatną w naszej codziennej pracy, jest możliwość zajrzenia do statystyk danego testu. Dzięki takiemu zabiegowi możemy zweryfikować, które zadanie sprawiło większości naszych uczniów trudność, które odpowiedzi przeważały itp. Wgląd w wykresy z danego sprawdzianu z pewnością pomoże nam tak zarządzać naszą pracą dydaktyczną, aby uczniowie wyciągnęli z niej jak najwięcej 😉

f) Łatwość sprawdzania i wprowadzania informacji zwrotnej

Przedostatnim argumentem za wprowadzeniem testów online jest możliwość sprawdzenia testu w łatwy sposób oraz, co ważniejsze, przekazania w prosty sposób informacji zwrotnej. Obecnie oferowane narzędzia oferują możliwość sprawdzania maszynowego zadań zamkniętych i, co ciekawe, niektórych zadań otwartych. Dzięki oddaniu “władzy” w ręce komputera my, nauczyciele możemy spokojnie skupić się na sprawdzeniu zadania egzaminacyjnego (np. pracy pisemnej), zamiast żmudnie sprawdzać zadania zamknięte (np. pytania prawda/fałsz). Co więcej, dzięki testom online jesteśmy w stanie udzielić szczegółowej informacji zwrotnej i zapewnić uczniowi możliwość wglądu do testu o każdej porze dnia i nocy, dzięki czemu nasz komentarz będzie miał większy sens – wgląd do testu pozwoli uczniowi (lub rodzicowi) na natychmiastowe zweryfikowanie, “co ten nauczyciel miał na myśli” 😉

g) Anonimowość sprawdzianu

Ostatnią rzeczą, o której wspomnę, jest coś, co odkryłem dopiero przeprowadzając sprawdzian w wersji cyfrowej! Co ciekawe, współczesne narzędzia do przeprowadzania i sprawdzania testów online oferują funkcję seryjnego podglądu i oceniania zadań. Polega ona na tym, że po kolei widzimy odpowiedzi i możemy dać im określoną ilość punktów i/lub komentarz, ale nie widzimy kto jest autorem danego wpisu. Genialne w swojej prostocie, takie wyświetlanie odpowiedzi gwarantuje, że aż do momentu zapisania oceny nie widzimy, kogo ocenialiśmy – dzięki temu możemy stosować bardziej zuniformizowane i spójne warunki uzyskania danej ilości punktów.

*. A w części 2… 😉

I to by było na tyle, jeśli chodzi o część 1 tego artykułu! W części 2 postaram się omówić zagrożenia i problemy, z jakimi można się spotkać podczas wprowadzania takiej “cyfrowej rewolucji” w formie sprawdzania wiedzy 😉 Być może wspomnę też o kilku portalach, które sam miałem okazję już przetestować, poszukując idealnego testu online? Jednakże…

? Aby przygotować część drugą, potrzebuję Twojej pomocy. ?

W komentarzu tutaj, lub na Facebooku, napisz, jakie, Twoim zdaniem, mogą wystąpić zagrożenia i problemy związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem testu online!
Twoje odpowiedzi pomogą mi zebrać w kolejnej części tego artykułu wszystkie (przewidywalne) komplikacje, które można napotkać podczas przygotowywania i przeprowadzania sprawdzianu w wersji cyfrowej.
Z góry dziękuję! ❤️

Aktualizacja 28.07.2019

Część druga już gotowa! Zapraszam do lektury!

Szanuj zieleń – przeprowadzaj testy online! Część 2: Zagrożenia i problemy.

Obrazki pochodzą z bazy clipart-library.com
Udostępnij tego posta dalej!
Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
basia
basia
18.07.2019 14:23

Hi, uważam, że to bardzo dobry pomysł, przy ,,obecności non stop Internetu i dostępu do sali komputerowej, jeśli taką posiadasz na cały dzień. U mnie nie jest to takie proste i z netem też są przerwy. Wolałabym on line, muszę pomyśleć jak to ulepszenie wprowadzić u siebie.
Pozdrawiam

Aga
Aga
18.07.2019 15:34

A mógłby Pan podać konkretne narzędzia, strony, alplkacje, które wykorzystuje Pan do przeprowadzania takich sprawdzianów? Ja stosowałam Socrative 🙂

Jola
Jola
20.07.2019 11:59

Sala z 32 komputerami? W mojej szkole nie ma takiej. Nie wszystkie przedmioty są dzielone na grupy. Druga rzecz: wydaje mi się, że może to też wymagać tworzenia nieskończenej ilości wersji testu, jeśli uczy się np 3 klasy. Argumenty za- jak najbardziej przekonujące

Elżbieta
Elżbieta
21.07.2019 11:33

Rozumiem, że mówimy o testach, czyli zadaniach wyłącznie zamkniętych, testach wielokrotnego wyboru? Ta forma sama w sobie jest niedoskonała, czy to online czy na papierze. Mieliśmy odchodzić od tego typu testowania.

Karolina
Karolina
21.07.2019 13:36

A co z popularnym kopiuj-wklej? Czy uczniowie nie beda korzystać z tej “funkcji”?? Choc przyznam szczerze ze z checia sprobiwalabym takich testow?

Loading...