Zapraszam na Zlot Anglistów 2019!

/ Lipiec 1, 2019/ Inne wpisy/ 2 comments

Czy wiesz, że już 22-26 lipca 2019 w Ostrowie Wielkopolskim odbędzie się V ZLOT ANGLISTÓW grupy “Nauczyciele angielskiego”? To niesamowicie nietuzinkowe wydarzenie, organizowane przez Zespół świetnych anglistek-administratorek na Facebooku, gwarantuje Ci nie tylko obecność na kilku dniach fantastycznych i niejednokrotnie niepowtarzalnych spotkań szkoleniowych, ale i spotkanie z ludźmi, którzy mimo przeciwności losu wciąż żywią ogromną pasję do nowoczesnego nauczania języka angielskiego – klucza do współczesnego świata.

O tym wydarzeniu i grupie pisałem już w poprzednim roku przy okazji IV Zlotu, dlatego też nie będę się tutaj powtarzał i skieruję Ciebie do tamtego wpisu:

“Nauczyciele angielskiego” na Facebooku – Zlot Anglistów i moje szkolenie!

Dziś natomiast chciałbym pokazać Ci program V Zlotu i opowiedzieć co nieco o szkoleniu, które będę prowadził 😉

Plan Zlotu:

Jak widzisz – harmonogram szkoleń, warsztatów i prelekcji jest bardzo bogaty! W związku z tym każdy nauczyciel obecny na Zlocie może wybrać, które tematy go interesują, a które może ominąć, pijąc pyszną kawkę 😉

A na jakie spotkania ja się udam? W poniedziałek na pewno na wszystkie 😀 – wykład inauguracyjny prowadzi mój były wykładowca, dr Maciej Rataj, który przy okazji prowadzi mini-bloga z zaawansowanymi ćwiczeniami z zakresu języka angielskiego – A Dollop of English.
W kolejne dni z pewnością wezmę udział w większości zajęć, które dotyczą nauczania języka w szkołach średnich oraz nowoczesnych trendów w edukacji, np. budowania przynależności, kreatywności w szkole systemowej itp. Wiem też, że zrezygnuję z zajęć dla szkoły podstawowej (pomijając omówienie egzaminu ósmoklasisty) bo, od nowego roku szkolnego nie będę uczył już uczniów w tej grupie wiekowej (wszystkie swoje godziny będę realizował w liceum, ucząc języka angielskiego i historii 😉 ). W kręgu moich obecnych zainteresowań są też wszystkie spotkania dotyczące pracy pozaszkolnej – np. te dotyczące bycia autorem lub trenerem nauczycieli – więc na nich z pewnością się pojawię.

A ja? 🙂

Gdy przyjrzysz się uważnie programowi Zlotu to zobaczysz, że w czwartek, od 14:30 do 15:30, będę opowiadał w języku angielskim o relacjach partnerskich w nauczaniu. Temat ten wybrałem sobie już jakiś czas temu, gdy zaprezentowałem administratorkom taką propozycję opisu wystąpienia:

Relacje partnerskie w nauczaniu. Jak zachęcić uczniów do współuczestnictwa w edukacji?

(wystąpienie w języku angielskim)

Prelekcja inna niż wszystkie. Nie dowiesz się tutaj niczego o podstawie programowej, podręcznikach, nowych i arcyciekawych materiałach edukacyjnych do nauczania języka angielskiego… Zamiast tego, dowiesz się jak wziąć udział w podróży, która pozwala nauczycielom na poszerzanie wiedzy ucznia przy jednoczesnym poszanowaniu godności i autonomii odbiorcy procesu dydaktycznego. Poznasz podejście nietuzinkowe, czasem kontrowersyjne, do tworzenia z uczniem relacji partnerskiej z jednoczesnym zachowaniem kontrastu między rolą ucznia i nauczyciela. Zobaczysz, że kilka zmian we wzajemnym podejściu nauczyciela i uczniów do siebie nawzajem może zmienić więcej, niż się spodziewasz. I mimo, że niektórych z sugestii nie wykorzystasz – wszak każdy człowiek jest inny i niektóre z zaproponowanych rozwiązań nijak ma się do ludzi, z którymi pracujesz – to zobaczysz, że istnieje realna alternatywa do typowego podejścia do nauczania, która pozwala na stworzenie prawdziwej szkoły XXI wieku.

 

Partnership in teaching: How to encourage students to participate in their education?

This is a speech like no other. Here you will not learn anything about the national curriculum, coursebooks, or new and extremely interesting EFL materials. Instead, you will learn how to take part in a journey enabling students to learn, with due attention being paid to their dignity and autonomy. You will learn about the non-standard approach, a somewhat controversial one, which emphasises the creating of a partnership between a student and a teacher, while keeping the necessary boundaries between an educator and a learner. You will see that a few changes introduced in the relationship between the two  can change a lot! And even though you will not use some of the suggested ideas, for no one is the same and some suggestions cannot be used with your students – you will hear a speech presenting a real alternative to the usual approach, enabling one to create a true school for the 21st century.

 

Zapewne po lekturze powyższych opisów zastanawiasz się, dlaczego wybrałem akurat taki temat – wszak nie jest on związany bezpośrednio z metodyką! Zdecydowałem się na taką tematykę dlatego, że uważam, że wciąż w szkołach należy pracować nad upodmiotowieniem procesu dydaktycznego tak, aby uczeń czuł się doceniony i wysłuchany zarówno podczas lekcji, jak i w całej swojej edukacji szkolnej. Co więcej, jestem przekonany, ze można ją wprowadzać bez “łamania” systemu oświaty panującego w Polsce (i nie tylko – stąd decyzja o zastosowaniu języka angielskiego) 🙂

Mam nadzieję, że na moim wykładzie (z elementami dyskusji) zjawi się dużo nauczycieli gotowych do tworzenia partnerskiej dydaktyki, która moim zdaniem powinna być filarem szkoły XXI wieku – kto wie, być może i Ciebie zobaczę na ‘widowni’? 🙂

PS: A jeśli jesteś na moim blogu pierwszy raz (i przyciągnął Ciebie tutaj wpis o Zlocie 🙂 ) to być może zainteresuje Ciebie moja krótka notka biograficzna, która stanowi uzupełnienie zaprezentowanego powyżej opisu mojej prelekcji:

Oskar Rożewicz – nauczyciel, wychowawca, tutor i przewodniczący Zespołu nauczania języków obcych w Szkołach Programów Indywidualnych w Gdańsku, autor rozkładów materiału do podręczników My Perspectives (wyd. Nowa Era), a także bloger i twórca materiałów edukacyjnych. Pasjonat edukacji spersonalizowanej, inteligencji wielorakich, oceniania kształtującego i szerokiego zastosowania TIK w edukacji.
Młody nauczyciel, dla którego wyzwania i przeszkody to tylko kolejne kroki do realizacji swoich ambicji i przekonań. Człowiek pełen ideałów, które stara się promować na każdym możliwym kroku.
Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego (filologia angielska), a także studiów podyplomowych z zakresu tłumaczeń specjalistycznych, historii i zarządzania w oświacie.

Tytułowy obrazek pochodzi z bazy clipart-library.com

Udostępnij tego posta dalej!
avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Oskar RożewiczMagdalena Hycka Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Magdalena Hycka
Gość
Magdalena Hycka

Wow! to będzie naprawdę pełne atrakcji wydarzenie! Szkoda, że wcześniej nie wiedziałam o tej grupie.. 😛