Artykuły

Nieskomplikowane narzędzia TIK, których używam w swojej codziennej pracy – część 1

Już dawno minęły czasy, w których nauka w szkole i w domu opierała się tylko na pracy z podręcznikiem oraz zeszytem. Od kilku lat obowiązkiem nauczyciela, zgodnie z podstawą programową, jest takie organizowanie lekcji, aby uczniowie podczas niej mogli korzystać z dobrodziejstw technologii informacyjnej.
Na rynku powstało wiele rozwiązań pozwalających na twórcze i kreatywne organizowanie lekcji XXI wieku, jednakże nie wszystkie dostępne rozwiązania są przydatne lub po prostu intuicyjne – jeśli dana aplikacja lub strona internetowa wymaga “specjalistycznej wiedzy” do jej obsługi przez ucznia i/lub nauczyciela to niestety, ale nie jest ona odpowiednim narzędziem do masowego wykorzystywania we współczesnej edukacji.

W takim razie z czego korzystać, aby jednocześnie wykorzystywać technologię informacyjną na lekcji, ale też nie spędzić na próbach zrozumienia danego rozwiązania (i wyjaśnienia jego działania uczniom)  kilkunastu godzin? Poniżej opiszę kilka narzędzi, które można szybko i łatwo wykorzystać.

Część 1:
1. Podstawowa organizacja lekcji, czyli jak organizować lekcję z wykorzystaniem technologii informacyjnych
2. Grywalizacja na lekcji, czyli quizy i gry edukacyjne

Część 2:
3. Rozgrzewka lub podsumowanie lekcji, czyli interaktywne mapy myśli
4. Blended learning, czyli jak zachęcić uczniów do nauki w domu z wykorzystaniem nowych technologii

1. Podstawowa organizacja lekcji, czyli jak organizować lekcję z wykorzystaniem technologii informacyjnych

Lekcję można zorganizować na wiele sposobów, ale co jeśli do jej przygotowania zaczniemy korzystać z technologii?
Zacznijmy od samej podstawy, czyli od podręcznika. Standardowo, nauczyciel zabiera ze sobą wielki plecak lub torbę pełną podręczników i innych materiałów edukacyjnych, w domu notuje sobie w swoim notesiku tematy lekcji na kolejny dzień… A co jeśli to wszystko przenieść na grunt nowoczesności? Podręcznik można mieć na swoim komputerze w wersji cyfrowej, temat lekcji wpisywać w dzienniku już wcześniej korzystając z opcji “Zaplanuj”*, materiały przygotować w miarę możliwości w wersji cyfrowej przygotowanej do wyświetlenia na rzutniku lub wykorzystania na tablicy interaktywnej… I tym samym zostawić wszystko w szkole, a całą pracę w domu zrealizować na swoim komputerze, lub, jeśli jest to możliwe, na komputerze w swojej pracowni w szkole.
*funkcja dostępna w stosowanym w mojej szkole e-dzienniku lekcyjnym – Librus Synergia
Jak to zrobić? Zobaczcie, z czego ja korzystam do przygotowania prowadzonych przez siebie lekcji (języka angielskiego).

a) Podręczniki w wersji cyfrowej
(do wykorzystania do przygotowania się do zajęć z zakresu języka angielskiego)

Do domu nie zabieram książek, zamiast tego otwieram je w wersji cyfrowej. Korzystam z podręczników wydawnictwa Pearson, które to udostępnia wszystko nieodpłatnie za pomocą aplikacji ePanel. Do jej stosowania wystarczy być nauczycielem zarejestrowanym i zweryfikowanym przez konsultanta… I tyle. Otwieram podręcznik i pomijając wielkie znaki wodne na jego wersji cyfrowej (nie pozwalające mi w żaden sposób udostępnić podręcznika innym) mogę na jego podstawie przygotowywać swoje lekcje.

b) Chmura – pliki dostepne wszędzie, gdzie mamy dostęp do internetu
(do wykorzystania na wszystkich zajęciach edukacyjnych)

Wszystkie przygotowywane przeze mnie materiały, które następnie wykorzystuję w szkole, synchronizują się automatycznie na dysku sieciowym (“chmurze”), dzięki czemu nie muszę martwić się w szkole o posiadanie przy sobie pendrive lub innego nośnika danych – jedyny haczyk jest taki, że aby się do nich dostać, muszę mieć dostęp do internetu… Ale z tym we współczesnych szkołach już problemu (prawie) nie ma. Materiały pobrane z dysku sieciowego albo drukuję w szkole, albo po prostu wyświetlam na rzutniku, jeśli wiem, że druk nie jest właściwie potrzebny 🙂
Do swoich zastosowań ja korzystam z chmury Microsoft OneDrive, która daje nam nie tylko miejsce na niezbędne dane, ale i pozwala na korzystanie z darmowego oprogramowania Office Online, które mi się przydaje bardziej niż kiedykolwiek 🙂

c) Office Online – prezentacje multimedialne i notatki pod kontrolą
(do wykorzystania na wszystkich zajęciach edukacyjnych)

Ostatnim przeze mnie rozwiązaniem używanym do przygotowania lekcji (oraz powiązanym z chmurą, o której wspomniałem wcześniej) jest Office Online. Możliwość łatwego i bezproblemowego wyświetlania przeze mnie prezentacji multimedialnej, pliku tekstowego itp. na lekcji to jeden z powodów, który skłonił mnie do “przesiadki” na rozwiązanie Microsoftu z wcześniej stosowanego Dysku Google. Sorry Google, ale Wasza aplikacja Dokumenty nie gwarantuje mi, niestety, (prawie) pełnej kompatybilności z plikami przygotowanymi w pakiecie Office.
Prezentacje multimedialne dostępne online, poza typowym przedstawieniem słówek, gramatyki itp. na lekcji, pozwalają mi też na wrzucenie w nich linków do kolejnych zadań w wersji cyfrowej (również w formie kodu QR), opisu zadania domowego itp.

d) Szybkie i łatwe linki do wykorzystania na lekcji – kody QR
(do wykorzystania na wszystkich zajęciach edukacyjnych)

Czy mieliście kiedyś tak, że się bardzo napracowaliście, a jednak problemem okazało się to, że uczniowie źle przepisują wyświetlanego linka? Jeśli tak, to warto zastosować kod QR zamiast niego. Aby z niego korzystać, musimy go wygenerować na stronie goqr.me, a uczniowie muszą posiadać na swoich telefonach lub tabletach aplikację do odczytu kodu QR (są one szeroko dostępne na wszystkie możliwe urządzenia). I gotowe! Na moich lekcjach uczeń skanuje kod i przeskakuje do strony, którą chcę, aby odwiedził na lekcji.

2. Grywalizacja na lekcji, czyli quizy i gry edukacyjne

Grywalizacja lub gamifikacja, czyli

(…) wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia zaangażowania ludzi (Wikipedia)

jest trendem obecnym we współczesnej edukacji, dlatego też warto wiedzieć, jak z niego korzystać.

Do najczęściej używanych przeze mnie narzędzi gamifikacyjnych należą:

a) Kahoot
(do wykorzystania na wszystkich zajęciach edukacyjnych)

Aplikacja, którą naprawdę uwielbiam. Pozwala na stworzenie quizu, ćwiczenia na rozsypankę wyrazową (Jumble) ale składającą się z max. 4 elementów, interaktywnej ankiety na wiele pytań (Survey) lub na tylko jedno pytanie (Discussion). Jest to świetne rozwiązanie do przeprowadzenia lekcji powtórzeniowej lub do sprawdzenia przyswojenia przez uczniów wiedzy z danej lekcji. Do pracy nad ćwiczeniami uczniowie wykorzystują swoje własne telefony i tablety, więc Kahoot jest możliwy do wykorzystania w salach takich tak jak moja – czyli tam, gdzie nie mam dostępu d tablicy interaktywnej, ale posiadam ‘klasyczny’ rzutnik multimedialny. Co więcej, Kahoot można zadawać jako zadanie domowe, a uczniowie po zajęciach szkolnych mogą rozwiązywać te same quizy co wcześniej na lekcji i porównać swoje wyniki do tych, które uzyskali wcześniej!
Równie ważne dla mnie jako nauczyciela jest to, że w Kahoot jest dostępna duża baza ćwiczeń na dany temat przygotowana przez innych użytkowników, więc w większości wypadków jedyne co należy zrobić to dostosować dane ćwiczenie pod moją grupę – szybko, łatwo i przyjemnie. Polecam każdemu 🙂

b) LearningApps
(do wykorzystania na wszystkich zajęciach edukacyjnych)

Ta aplikacja jest o wiele bardziej zaawansowana, jednakże aby wykorzystać w pełni jej potenchał, należy mieć dostęp do tablicy interaktywnej lub operować dane ćwiczenie z poziomu swojego komputera (uczniowie mówią, co kliknąć lub wpisać). Tutaj jest dostępny o wiele większy zakres typów ćwiczeń do wyboru, a także, tak jak w Kahoot, na Learningapps istnieje baza zadań utworzonych wcześniej przez innych nauczycieli, które możemy z powodzeniem wykorzystać na naszej lekcji.

c) Lyricstraining
(do wykorzystania na zajęciach z zakresu języka angielskiego)

Ostatnią z aplikacji gamifikacyjnych używanych przeze mnie stosunkowo często jest Lyricstraining. Jak sama nazwa wskazuje, ćwiczenia na tej stronie polegają na odsłuchiwaniu współczesnych utworów muzycznych oraz uzupełnianiu ich tekstów. Świetna zabawa dla uczniów, którą można wykorzystać na wiele sposobów – albo ćwiczyć razem z uczniami poprzez wyświetlanie i odtwarzanie danego utworu wspólnie (rzutnik + głośniki), albo… zabrać uczniów do pracowni komputerowej oraz pozwolić im na wybór odpowiadającego im utworu i pracy nad nim z użyciem słuchawek 🙂 Można też poprosić uczniów o ćwiczenie w domu jako fakultatywne zadanie domowe – dobra zabawa gwarantowana!

Aby przejść do części 2, kliknij na poniższy obrazek:

W części drugiej:
3. Rozgrzewka lub podsumowanie lekcji, czyli interaktywne mapy myśli
4. Blended learning, czyli jak zachęcić uczniów do nauki w domu z wykorzystaniem nowych technologii

Wpis wziął udział w akcji EduWeek #6 – wielkiego wydarzenia, w którym blogerzy publikują różne materiały i wpisy edukacyjne. Motywem przewodnim szóstej edycji jest polecanie różnych materiałów, miejsc, rzeczy… czyli “Top of the Top” 🙂
Zobacz inne wpisy: http://eduweek.pl/6

Udostępnij tego posta dalej!
Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Loading...