Pomysły na mini-prace projektowe podczas lekcji online (historia, język angielski)

/ 14 maja, 2020/ Artykuły

Na lekcjach warto, pomijając typowe przekazywanie wiedzy oraz ćwiczenie umiejętności zgodnych ze specyfiką danego przedmiotu, popracować czasem bardziej “projektowo”. W niniejszym wpisie chciałbym rzucić okiem na kilka propozycji na zadania, które można zrealizować podczas jednej lub dwóch lekcji (zbitych w blok 2×45 minut) zarówno na języku angielskim, jak i historii (ponieważ to tych dwóch przedmiotów uczę) – w szczególności podczas lekcji online.

Kilka kwestii technicznych: Do wskazanych poniżej zadań uczeń potrzebuje komputera z połączeniem z internetem, ale i także podręcznika kursowego z danego przedmiotu. Zadania opisywane poniżej realizowałem w trakcie lekcji na żywo z użyciem oprogramowania Zoom, więc to również może być warunek konieczny do sprawnej pracy (acz, oczywiście, z pewnością podobne rozwiązania oferują inne rozwiązania od np. Google i Microsoft). Do pracy korzystałem z darmowych pakietów biurowych online (Microsoft Office Online; można też skorzystać z np. Google Docs) i/lub moich kart pracy.

Omawiane przeze mnie zadania wypróbowałem z licealistami (klasy 1-3), jednakże myślę, że i starsi uczniowie szkoły podstawowej (klasa 7-8) podołaliby wyzwaniu 😉

Spis treści:

  1. Historia
  2. Język angielski

1. Historia

Historia jest całkiem wdzięcznym przedmiotem do realizacji pracy projektowej, acz z uwagi na objętość materiału i dość małą liczbę lekcji w roku szkolnym (w porównaniu do obszerności omawianych zagadnień) warto ostrożnie dozować tego typu zadania.

Na wybranej lekcji – na przykład lekcji powtórzeniowej – można uczniów poprosić o udzielenie odpowiedzi na przygotowane przez nas wcześniej pytania. Do pracy tego typu świetnie sprawdza się wspólna edycja jednego pliku, w Google Docs albo Microsoft Office Online, w którym są zawarte interesujące nas zagadnienia. Do tego celu, oczywiście, nauczyciel musi posiadać konto na wybranej platformie, a następnie udostępnić link do edycji pliku wszystkim uczniom.

Zdecydowanie zachęcam do wykorzystania tego typu wspólnej pracy, ale i do utrudnienia trochę zadania i postawienia wymogu wskazania źródła – np. strony z podręcznika –  gdzie można znaleźć daną informację. Ograniczy to “przeklejki” z wyników wyszukiwania w Google, a i przy okazji pokaże co po niektórym, że podręcznik nie gryzie 😉 Jest też w tym korzyść dla nauczyciela – w trakcie weryfikacji pracy uczniów (o której wspominam poniżej) może bardzo szybko sprawdzać, czy uczeń dobrze zrozumiał informacje zawarte na podanym przez siebie źródle.

U mnie taki dokument, edytowany wspólnie na lekcji na żywo, składał się z około 40 pytań wymagających podania odpowiedzi, wskazania imienia i nazwiska autora oraz strony podręcznika. Z uwagi na prawa autorskie na poniższym zrzucie ekranu zamazałem pytania – pochodziły one z sekcji “Na wyrywki” w zeszycie ćwiczeń (kartach pracy) do podręcznika Poznać Przeszłość 1 wydawnictwa Nowa Era. Oczywiście można też obiecać uczniom, że część z pytań, które opracowujemy, “wróci” do nich podczas sprawdzianu, lub, że zadanie zostanie ocenione na ocenę kształtującą (informację zwrotną).


Interfejs Microsoft Word Online po otwarciu wspomnianego wyżej dokumentu przez ucznia
i rozpoczęciu jego edycji bez logowania.

Pamiętajmy oczywiście, że w przypadku wspólnej pracy online na jednym dokumencie należy ustalić kilka zasad. Koniecznie musimy podkreślić, że w grę nie wchodzi podkradanie sobie pytań – jeżeli jeden uczeń je sobie “zaklepie” wpisując swoje imię i nazwisko, to inny nie może jego odpowiedzi lub danych personalnych usuwać; zdecydowanie warto poinformować uczniów, że w trakcie ich pracy nauczyciel będzie weryfikował wpisane dane – tutaj, jak widać, ja zastosowałem zaznaczanie dobrych odpowiedzi zielonym oznaczeniem, które kopiowałem – więc warto też poprosić uczniów, aby nikt inny nie wpadł na pomysł dodawania tego typu znaczków 😉

Drugim pomysłem na mini-pracę projektową jest podzielenie naszej online-klasy na grupy 3-4 osobowe i poproszenie ich o wspólne stworzenie prezentacji na dany temat. Tak właśnie zrobiłem niedawno, gdy utworzyłem na lekcji grupy (używając dostępnej w aplikacji Zoom opcji o nazwie Breakout Rooms), a następnie podsyłając każdej grupie link do edycji pliku z prezentacją multimedialną, w której na stronie tytułowej zawarłem informacje nt. tego, jaki zakres materiału uczniowie mają opracować. Muszę przyznać – wyszło nawet lepiej niż myślałem 😉 Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianego zestawu pytań, tak i tu poprosiłem o skupienie się na wiedzy podręcznikowej (wskazując pod tematem prezentacji zakres stron omawiających ten temat), ale także zachęcając uczniów do korzystania z dobrodziejstw internetu (prosząc w tym wypadku również o podanie źródła informacji), czym “na jednym ogniu” upiekłem pracę z podręcznikiem oraz prostą implementację metody zwanej Webquest.


Interfejs Microsoft Powerpoint Online po otwarciu wspomnianego wyżej dokumentu przez ucznia
i z widocznymi efektami pracy uczniów.

Pamiętajmy oczywiście, że samo stworzenie prezentacji przez uczniów to nie wszystko. Warto po wspólnej pracy uczniów albo omówić ich dzieło na forum, albo poprosić ich o zaprezentowanie swojego opracowania 😉 Można w ten sposób ćwiczyć również i umiejętności prezentacyjne i tworzenie wypowiedzi ustnej w języku polskim – rzeczy, które z pewnością przydadzą się naszym uczniom w ich przyszłym życiu zawodowym.

2. Język angielski

Język angielski to przedmiot o zgoła innej specyfice niż historia, jednakże i na nim można zrealizować ciekawe zadania projektowe.

Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie pomysłu, o którym wspominałem wcześniej – dzielimy uczniów na 3-4 osobowe grupy tworzące prezentacje multimedialne na zadane tematy, udostępniamy uczniom linki i, jako, że to język obcy, nadzorujemy ich pracę w szczególności pod kątem poprawności leksykalno-gramatycznej. Zadanie tego typu świetnie sprawdza się w tematach typu “Moja wymarzona szkoła”, “Mój dom marzeń”, “Nasze hobby”, “Najpiękniejsze miejsca na świecie” – wymagających od uczniów w danej grupie ustalenia w języku obcym, jakie rzeczy chcieliby w swojej prezentacji opisać – ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby temat prezentacji był bardziej “szalony” –  międzyprzedmiotowy lub nastawiony na dydaktykę dwujęzyczną, np. “Historia gier video”, “The Human Body” itp. Możliwości są nieograniczone i tak naprawdę tylko nasza (i naszych uczniów!) wyobraźnia może nas ograniczać 😉 Prace tego typu, przy możliwościach sprzętowych i organizacyjnych, można również zrealizować na lekcji w sali lekcyjnej – nie tylko podczas zajęć online 😉


Uczeń pracujący w sali lekcyjnej nad prezentacją nt. wymarzonego domu.

W ramach lekcji można też postawić grupę uczniów przed problemem, który muszą rozwiązać. I tak, na przykład przygotowując uczniów do tworzenia wypowiedzi pisemnej (wpis na bloga omawiający problem) stworzyliśmy w trakcie lekcji dokument online –  małą “ściągę” z pomysłami:


Tabelka uzupełniona przez uczniów w ramach przygotowania do tworzenia wypowiedzi pisemnej.

Cała praca z dokumentem przebiegała podobnie jak na historii – tzn. wysłałem uczniom link i omawiając wspólnie zadanie uczniowie wpisywali rozwiązania na postawione pytania i sytuacje (pogrubione elementy tabelki). Podobnie jak wtedy, tak i w tym wypadku ustaliłem kilka zasad, jak chociażby nie usuwanie odpowiedzi swoich kolegów i koleżanek. Oczywiście w trakcie ich pracy cały czas byłem z nimi online – aby pilnować porządku, wspomagać ich pracę nad dokumentem i czasem nakierowywać uczniów na ciekawe odpowiedzi 😉

Innym pomysłem jest Webquest, o którym pisałem w swoim artykule rok temu 🙂

Ogólne założenie Webquest polega na tym, że uczniowie, wykorzystując tylko internet (czyli medium im BARDZO znane!) odszukują informacje na dany temat a następnie wykorzystują znalezione informacje do wykonania zadania:

(Źródło: Moje karty pracy: Gdańsk – the City of Freedom and Solidarity oraz The English-speaking world 2 – Edinburgh)

Webquest można też zrealizować jako formę nauki słówek i korzystania z elektronicznego słownika. W moich kartach pracy znaleźć można zadania, które polegają na przetłumaczeniu słówek na język docelowy – nic nie stoi na przeszkodzie, aby uczniowie wykorzystali do tego celu słowniki internetowe.

 

Powyższy fragment pochodzi z mojego wpisu “TIK na lekcjach języka obcego”, gdzie omawiam krótko zarówno prace projektowe, jak i inne sposoby na wykorzystanie TIK na lekcjach – dlatego jeśli jesteś wciąż głodny lub głodna wiedzy, to zapraszam:

TIK na lekcjach języka obcego

 

Pomóż mi w rozwoju tego bloga! Wspieraj moją działalność za pośrednictwem serwisu

patronite.pl/o-rozewicz

Udostępnij tego posta dalej!
Reklama
avatar
  Subscribe  
Powiadom o