Artykuły

Zdążyć przed egzaminem ósmoklasisty?

Wielu nauczycieli nowej szkoły podstawowej boryka się z jednym i tym samym problemem – nie są oni pewni, że zdążą przygotować swoich uczniów do egzaminu ósmoklasisty. Niepotrzebnie! Egzamin ósmoklasisty, mimo, że teoretycznie trudniejszy od egzaminu gimnazjalnego, to nic innego jak kolejna ustandaryzowana forma sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, do której można ich ze spokojem i przekonaniem, że zrobiono wszystko, aby zdali egzamin na miarę swoich możliwości i umiejętności.

Jakie jest moje zdanie na temat egzaminu i jakie wskazówki dałbym nauczycielom, którzy obawiają się, iż nie zdążą przygotować uczniów do tego testu? Zobacz poniżej… Ameryki nie odkryłem 🙂

1. Zachowaj spokój – to tylko egzamin.

Pierwszy punkt, a jednocześnie najważniejszy, to… zachowanie spokoju. Tyczy się to zarówno ucznia jak i… nauczyciela oraz dyrektora. Egzamin ósmoklasisty, tak jak i inne egzaminy, NIE jest końcem świata. Owszem, testy zewnętrzne mają wpływ na rekrutację do szkół, ale czy przy uzyskaniu wyniku niższego niż oczekiwany świat nagle się kończy? Nie! Nawet jeśli uczeń ma swoją jedną, wymarzoną szkołę, to może zmodyfikować trochę swoje plany i pójść do innej. Nauczycielu, nie pozwól na napędzanie tego swoistego wyścigu szczurów, który jak plaga przetacza się przez polskie szkolnictwo od wielu lat… Dyrektorze, zamiast ganiać nauczycieli za wyniki egzaminów przyjrzyj się temu, jak Ci nauczyciele walczyli o to, aby nawet najsłabszy uczeń napisał ten test dobrze i (względnie) bezstresowo. Zamiast na suche procenty i porównania ich z innymi szkołami przyjrzyj się realnym postępom, jakie poczyniają uczniowie, których Twoi pracownicy uczą. Redukując presję do minimum pomożesz nie tylko nauczycielom – uczniowie, na których stres ich mentorów nie będzie już spadał w takiej ilości jak wcześniej, na pewno też się odwdzięczą.

2. Przećwicz zadania egzaminacyjne oraz pokaż uczniom, jak sobie z nimi poradzić.

Drugim rozwiązaniem, które zdecydowanie warto wykonać (jeśli jeszcze, jakimś cudem, nie pojawiło się na lekcji) to przećwiczenie strategii egzaminacyjnych. Wiele wydawnictw oferuje próbne testy – warto na ich podstawie zbudować cykl zajęć, które omawiają strategie egzaminacyjne i to, jak radzić sobie ze stresem. Nie ograniczaj się tylko do podręcznika – wiedząc, co czeka uczniów już niedługo pokaż im, jak sobie z tym dać radę… i nie zwariować ze stresu 🙂
A jeśli nie chcesz pracować na arkuszach… to sięgnij po repetytoria – powtórka leksykalno-gramatyczna przed egzaminem jest jak najbardziej wskazana. Możesz też poszukać ćwiczeń interaktywnych dot. zadań egzaminacyjnych (np. na learningapps).

3. Pozwól uczniom na swobodną wypowiedź ustną w języku angielskim.

Jedną z ważniejszych umiejętności podczas uczenia się języka obcego jest zdolność do komunikacji… Z jakiegoś powodu egzamin ósmoklasisty nie przewiduje części ustnej (tak jak jest to na maturze), ograniczając sprawdzanie wiedzy z języka tylko do części pisemnej. I mimo, że zadania pojawiające się w ww. teście mogą mieć swój element komunikacyjny (środki i funkcje językowe) to najlepiej będzie, jeśli uczeń otrzyma szansę na mówienie na każdej lekcji! Jak do tego doprowadzić? Na lekcji koniecznie należy przygotowywać takie zadania (mogą być z poza podręcznika) które pozwolą uczniom na praktyczne wykorzystanie języka. Ale to nie wszystko – zdecydowanie warto stosować zasadę, że język angielski stanowi od 90 do 100% wypowiedzi wszystkich na lekcji (nauczyciela oraz uczniów). Osłuchanie się z brzmieniem języka obcego oraz jego praktyczne wykorzystywanie jest kluczowe do uzyskania wysokich wyników na egzaminach zewnętrznych.

4. Wykorzystuj materiały autentyczne.

Kolejny punkt to rzecz, o której (mam nadzieję), że nie muszę mówić czytelnikom tego bloga 🙂 Aby uzyskać jak największą przyswajalność wiedzy przez ucznia klasy 8 szkoły podstawowej nie można ograniczyć się TYLKO do ćwiczeń z podręcznika – warto też czasem odejść od rutyny i wprowadzić lekcje specjalne oraz stosować szeroko pojęte materiały autentyczne – filmy, broszury informacyjne, rozkłady jazdy itp. 🙂 Dla uczniów z bardziej zaawansowanych grup polecam moje karty pracy, które w zdecydowanej większości korzystaj z filmów anglojęzycznych nie przygotowywanych z myślą o edukacji i pozwalają na szybkie przyswojenie nowych zasobów leksykalnych oraz na niecodzienne ćwiczenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Spróbuj i Ty! Zobaczysz, że Twoi uczniowie będą zadowoleni 🙂

5. Pokaż uczniowi, co już opanował, a nad czym musi nadal popracować; wskaż kierunek dalszej pracy.

Przedostatnim punktem tego krótkiego poradnika jest… praktyczne zastosowanie oceniania kształtującego na lekcji. Czy wiesz, ile informacji nt. uzyskanej przez siebie wiedzy uzyskuje uczeń, gdy informujesz go o ocenie, np., 3+? Odpowiedź jest prosta – zero. Dlatego zamiast tego stosuj informację zwrotną, w której wskażesz uczniowi co w jego pracy było dobre, nad czym powinien popracować (i w jaki sposób) oraz w jakim kierunku powinien podążać, aby być w pełni przygotowanym do egzaminu. Uwierz mi – po napisaniu testu ten młody człowiek będzie Ci wdzięczny 🙂

6. Czytaj posty blogerów piszących w ramach akcji EduWeek #1 🙂

Ten post inauguruje pierwszy cykl akcji blogerów edukacyjnych pod nazwą “EduWeek #1 Luty 2019: egzamin ósmoklasisty”. W ramach tej akcji na blogach pojawią się wpisy dotyczące szeroko pojętego przygotowania się nauczycieli i uczniów do egzaminu ósmoklasisty – zarówno posty takie jak moje, jak i bardzo praktyczne gry, karty pracy itp.
Zobacz posty innych blogerów: http://edublogi.pl/eduweek/1.

Tytułowy obrazek pochodzi z bazy Open Clipart: 
https://openclipart.org/detail/312116/good-grade

Udostępnij tego posta dalej!
Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Loading...