Artykuły

Drogi uczniu…

Drogi uczniu,

Nadszedł ten dzień, w którym wkraczasz w mury naszej szkoły, gotowy do zdobywania wiedzy i doświadczenia. Z pewnością zastanawiasz się „Co ja tu właściwie robię?”. Uwierz mi, nie jesteś sam – rozejrzyj się wokół i zobacz, ilu z Twoich rówieśników czuje się podobnie… Myślę, że ten list to idealna okazja, aby opowiedzieć Ci, dlaczego uważam, że jesteś we właściwym miejscu!

Rozpoczynając naukę w naszej szkole musisz wiedzieć, że wiedza i umiejętności to nie wszystko, czego możesz nauczyć się będąc uczniem placówki mieszczącej się przy ulicy Polanki 124 w Gdańsku. Wiedzę i umiejętności da Ci każda szkoła, ale u nas staniesz się kimś więcej – będziesz indywidualistą, gotowym do pokonywania barier i przeszkód, które niejednokrotnie spotkasz na swej drodze. Wiedz, że już na zawsze stajesz się częścią wielkiej społeczności programów indywidualnych – grupy ludzi takich jak ty, dla których jedynym ograniczeniem jest własna wyobraźnia, a nie odgórnie postawione limity i ograniczenia.

Z pewnością zastanawiasz się, w jaki sposób można osiągnąć to wszystko, o czym mówię. Myślę, że pierwszym krokiem będzie odesłanie w niebyt nicości idei, według której nauczyciel stanowi dla Ciebie niepodważalny autorytet, a Ty jesteś biernym potakiwaczem, skazanym na wykonywanie wszystkich poleceń Twojego mentora i nie mającym prawa do wyrażania własnego zdania. Podczas Twojego pobytu w naszej szkole pokażę Ci, że możemy razem pracować jako partnerzy, którzy wspólnie omawiają cele swoich działań oraz precyzują, czego i w jaki sposób będą się uczyć. Zobaczysz też, że nauka czasem pójdzie w las – ale w znaczeniu pozytywnym, ponieważ wielokrotnie udasz się na wycieczki, podczas których opuścisz mury szkoły i dowiesz się tego, czego nie nauczyłbyś się z żadnego szkolnego podręcznika i żadnej standardowej lekcji. Wierzę, że dzięki naszej wspólnej pracy będziemy zdolni przenosić góry i spełniać nasze wspólne marzenia.

Podczas lekcji poznasz wielu uczniów, którzy będą mieli problemy ze zrozumieniem lub wykonaniem tego, co dla Ciebie jest pestką. Uwierz mi, że to, że preferują oni inny styl pracy na lekcji lub w domu nie stanowi, iż są gorsi w nauce! Wszyscy nauczyciele w naszej szkole rozumieją, że każdy z uczniów jest w stanie władać innym zakresem inteligencji (co trafnie opisał już w latach osiemdziesiątych amerykański naukowiec Howard Gardner tworząc swoją teorię o inteligencjach wielorakich) i że potrafią oni zaskoczyć wszystkich wtedy, gdy inni się tego w ogóle nie spodziewają. Wierzę, że wszelkie trudności, które napotkasz podczas swojej edukacji, będą tylko krokiem do uczynienia z Ciebie prawdziwie zindywidualizowanego geniusza, który w swojej dziedzinie osiąga mistrzostwo, a zgłębienie innych arkanów wiedzy pozostawia innym „artystom nauki”. Pamiętaj, że z każdym problemem możesz przyjść do mnie – jestem w szkole po to, aby Ci pomóc pokonać rzeczone bariery, spełniać marzenia i zdobywać szczyty Twoich możliwości.

Na zakończenie mojego listu pragnę życzyć Ci, drogi uczniu, aby społeczność, której stałeś się częścią, dała Ci to wszystko, co przekazała mi – wiarę w innego człowieka, gotowość do przezwyciężania wyzwań stawianych mi przez los oraz niepohamowaną pasję do robienia tego, co sprawia mi ogromną frajdę i napełnia me serce energią. Do zobaczenia na lekcjach!

Na zawsze Twój,
Nauczyciel

Słowo wyjaśnienia 🙂

Z pewnością zastanawiasz się, dlaczego wrzuciłem tutaj ten list? Jest to odpowiedź na wiadomość od dyrekcji szkoły, w której pracuję (www.olpi.pl). Wraz z początkiem roku szkolnego zorganizowano bardzo nietuzinkowy konkurs dla nauczycieli, w którym nie omieszkałem spróbować swoich sił:

We wrześniu, jak co roku, staniesz przed klasą z zamiarem nauczania.

Zobaczysz przed sobą „obiekty” swoich przyszłych działań dydaktycznych.

Spójrzmy jednak na tę sytuację od strony ucznia, jako człowieka ciekawego, pełnego pytań, a nie obiektu „dydaktycznego”. Młodego człowieka, który chce być partnerem, być zauważony i doceniony, postrzeganym jako „dążący do celu”.

Uczeń-człowiek chce wiedzieć: „Kim jesteś nauczycielu, do czego zmierzasz, czego i jak chcesz mnie uczyć, dokąd powiedziesz mnie w ciągu roku?”

(…)
Nauczycielu, odpowiadając na hipotetyczne pytania ucznia spróbuj przedstawić swoją koncepcję w pisemnej wypowiedzi pt. „Jak warto uczyć?”
(druk czcionką wielkości 12-14 punktów maks. 1 strona A4).

Do boju stanęło 7 nauczycieli. Każda praca była przemyślana i pełna wiary w edukację spersonalizowaną, którą i ja widzę jako przyszłość współczesnego szkolnictwa. Z przyjemnością informuję, że list, który załączyłem powyżej, uzyskał drugie miejsce w konkursie! Niezmiernie się cieszę, że mój tekst zyskał aprobatę innych nauczycieli zebranych podczas Konferencji Nauczycieli Szkół Programów Indywidualnych we Wdzydzach Kiszewskich – aczkolwiek czuję lekki niedosyt, ponieważ marzyłem o pierwszej lokacie 😀 Hmm, może uda się wygrać konkurs za rok? 🙂

Udostępnij tego posta dalej!
Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Loading...